Zamiast paliwa zabraknie wagonów. Rosję czeka kolejny kryzys?

2024-03-05, 07:53

Zamiast paliwa zabraknie wagonów. Rosję czeka kolejny kryzys?
Rosję czeka kolejny kryzys? Może zabraknąć im wagonów cysternowych.Foto: Karasev Viktor/Shutterstock

Portal Biznes Alert wskazuje, że "Rosjanie próbują zwalczyć ryzyko powrotu kryzysu paliwowego, ale może czekać ich kolejny". Jak dodano, "Kommiersant ustalił, że zakaz eksportu benzyny z Rosji zagraża jej paraliżem kolejowym".

Portal przypomina, że "od pierwszego marca wchodzi embargo na eksport benzyny z Rosji mające ograniczyć rekordowy wzrost cen tego paliwa w związku z dużą rentownością eksportu w porównaniu z dotowaną sprzedażą na rynku krajowym".

Wskazano, że "embargo przekieruje transport benzyny do kraju i może wywołać dodatkowe obciążenie infrastruktury kolejowej, a przez to wzrośnie czas dostaw towarów oraz zapotrzebowanie na wagony kolejowe".

Rosję czeka kolejny kryzys? 

Rosyjski dziennik Kommiersant po rozmowie z ekspertami Centrum Informacji Operatorów podał, że "do końca 2023 roku dostawy benzyny stanowiły 17 procent transportu cargo koleją w Rosji, z czego 75 procent miała związek ze sprzedażą na rynku krajowym a 17 procent z eksportem". Centrum ostrzegło także, że do obsługi dodatkowego obciążenia nie wystarczy wagonów cysternowych - to z kolei będzie skutkowało wolniejszymi dostawami. 

"Rozważane jest podniesienie priorytetu dostaw benzyny oraz innych paliw na kolei. Tymczasem kolejnym obciążeniem może być podniesienie obliga giełdowego handlu olejem napędowym z 12,5 do 16 procent. To kolejne remedium na kryzys paliwowy w Rosji" - czytamy na stronie Biznes Alert. 

Od 1 marca 2024 roku Rosjanie przywrócili embargo na eksport benzyny. Ma to być sposób na podniesienie podaży na krajowym rynku, który doświadczył rekordowego wzrostu cen na stacjach paliw. W tym momencie benzyna nadal drożeje, w hurcie kosztuje 58.6 tys. rubli za tonę w przypadku AI-95.

Jak wskazuje Biznes Alert, "powód widma niedoborów i rekordowych cen to w 2023 roku ograniczenie dopłat do paliwa mające oszczędzić wydatki budżetowe, które usunęły rentowność sprzedaży w Rosji bez dotacji i skłoniły producentów do eksportu". "Kolejny czynnik to liczne ataki Ukrainy na infrastrukturę paliwową oraz niższy przerób ropy na benzynę. Rafineria Tuapse wciąż nie wróciła do pracy po incydencie z zeszłego roku" - czytamy.

Czytaj także:

BiznesAlert.pl/jb

Polecane

Wróć do strony głównej